Rentgen Warszawa Wola

Strona główna Stomatologia Rentgenologia

RTG/prześwietlenie zębów

RTG zębów jest jednym z podstawowych narzędzi diagnostycznych, wykorzystywanych w stomatologii.

Nowoczesne urządzenia wykonują precyzyjne zdjęcia RTG, które pozwalają lekarzowi na szybsze diagnozowanie i ułatwiają przebieg leczenia. W naszej klinice korzystamy z najnowocześniejszych aparatów RTG.

Na czym polega rentgenologia w stomatologii?

Badania radiologiczne w stomatologii możemy podzielić na zewnątrzustne i wewnąrzustne. Zdjęcia wykonywane we wnętrzu ust najczęściej obrazują niedużą przestrzeń, zwykle obejmującą trzy zęby. Na zdjęciu rentgenowskim widoczny jest ząb wraz z korzeniami, a także torbiele czy guzy, niewidoczne gołym okiem. Zdjęcie RTG wykonuje się także przy stwierdzaniu wad zgryzu czy postępowaniu z zatrzymanymi zębami mądrości. Zdjęcia zewnątrzustne mają na celu zobrazowanie kości czaszki, zatok, żuchwy czy szczęki. Wykonuje się je przy podejrzeniach urazów w obrębie twarzoczaszki.

Jak przebiega badanie radiologiczne?

Zakres badania każdorazowo określany jest przez stomatologa, zlecającego wykonanie zdjęcia rentgenowskiego zęba czy zębów. Przed rozpoczęciem badania pacjent zakłada specjalny fartuch z gumy ołowianej, który ma na celu uchronienie przed napromieniowaniem. Pojedyncze badanie RTG nie stanowi zagrożenia dla zdrowia pacjenta. Badanie jest wykonywane w pozycji siedzącej w przypadku zdjęcia pojedynczego zęba czy pantomogramu. W przypadku zdjęć zewnątrzustnych pacjent przyjmuje pozycję leżącą. Samo badanie trwa kilka minut i nie jest bolesne ani uciążliwe dla pacjenta.

Kiedy zrobić RTG punktowe zęba?

Wskazania do wykonania tego typu badania mogą być różne. Można zostać skierowanym na RTG punktowe, kiedy wystąpią objawy bólowe, ale jego wykonanie jest także konieczne przy wielu rodzajach leczenia i diagnozy. Zdjęcie rentgenowskie najczęściej wykonuje się u pacjentów w takich przypadkach, jak:

• leczenie stanów zapalnych (zapalenie zęba, zapalenie miazgi zęba, zapalenie tkanek okołowierzchołkowych)
  • leczenie próchnicy
  • planowanie ekstrakcji zęba
  • podejrzenie zmian chorobowych
  • leczenie kanałowe, endodontyczne
  • diagnoza po wystąpieniu objawów bólowych i objawów niewywołujących bólu

Badanie pantomograficzne zębów

Zdjęcie pantomograficzne zębów, inaczej pantomogram, to rodzaj badania rentgenowskiego, w czasie którego lekarz prześwietla zęby pacjenta oraz otaczające je badane struktury i tkanki — kości szczęki i żuchwy, stawy skroniowo-żuchwowe oraz zatoki szczękowe. Pantomogram znajduje zastosowanie w diagnostyce, chirurgii szczękowo-twarzowej, a także jest pomocny w monitorowaniu leczenia stomatologicznego.

Kiedy zrobić zdjęcie pantomograficzne zębów?

Głównymi wskazaniami do wykonania zdjęcia pantomograficznego są:

• urazy szczęki i żuchwy
  • choroby przyzębia
  • głęboka próchnica
  • stan zapalny miazgi zęba
  • leczenie kanałowe (przed i po)
  • leczenie ortodontyczne
  • przeprowadzenie leczenia protetycznego
  • planowana ekstrakcja zęba
  • zmiany w obrębie stawów skroniowo żuchwowych,
  • zabiegi implantologiczne

Ceny usług